Met scherpe aanbiedingen proberen supermarkten nieuwe klanten naar hun winkels te lokken. Maar van een heuse prijzenoorlog, waarover de afgelopen weken druk werd gespeculeerd, is geen sprake. Althans, ‘nog niet’, zo houdt supermarktdeskundige Gerard Rutte een slag om de arm in het Algemeen Dagblad.
Van de huidige prijsacties zijn de ‘1 euro-aanbiedingen’ van C1000 een groot succes, stelt Rutte. “De klant wordt daar regelmatig geconfronteerd met lege schappen.” De supermarktspecialist rekent op reacties vanuit de markt. Albert Heijn zal volgens hem terugslaan, want ‘de keten laat zijn klanten niet weglopen naar C1000’.
Januari is traditioneel ‘aanbiedingenmaand’ in de supermarkt. Directeur Joop Holla van marktonderzoeker GfK signaleert dit jaar hogere kortingen, maar niet méér aanbiedingen. Volgens Holla is daarom geen sprake van een prijzenoorlog. “Dan gaan alle prijzen systematisch omlaag.Dat is nu niet het geval. Er zijn alleen maar tijdelijke aanbiedingen.”
De ‘gekte’ met aanbiedingen houdt tot februari aan, verwacht Holla. “Dan komt de nadruk weer op andere dingen te liggen dan de prijs. Zoals spaaracties en service.”
Scherpe prijzen, maar (nog) geen prijzenoorlog
Gepubliceerd op 6 januari 2009 om 00:00
Reacties 0