Retailjaar 2024: Financiële onrust en wisselingen in de top bij de Bijenkorf

Retailjaar 2024: Financiële onrust en wisselingen in de top bij de Bijenkorf

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: opnieuw een turbulent jaar voor de Bijenkorf.

De Bijenkorf kende weer een rommelig jaar. Na 2023 was 2024 ook niet gemakkelijk: een failliete eigenaar, een ceo-wissel bij het moederbedrijf en 2 vertrokken ceo’s bij de keten zelf. Ook schrijft het bedrijf nog steeds rode cijfers. Een terugblik op de Bijenkorf, editie 2024.

Selfridges Group


We trappen het jaar af op 2 januari: Selfridges Group, het moederbedrijf van de Bijenkorf, vraagt financiële hulp aan eigenaar Central Group. Daarmee wil het bedrijf zich ervan verzekeren dat het aan...

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: opnieuw een turbulent jaar voor de Bijenkorf.

De Bijenkorf kende weer een rommelig jaar. Na 2023 was 2024 ook niet gemakkelijk: een failliete eigenaar, een ceo-wissel bij het moederbedrijf en 2 vertrokken ceo’s bij de keten zelf. Ook schrijft het bedrijf nog steeds rode cijfers. Een terugblik op de Bijenkorf, editie 2024.

Selfridges Group


We trappen het jaar af op 2 januari: Selfridges Group, het moederbedrijf van de Bijenkorf, vraagt financiële hulp aan eigenaar Central Group. Daarmee wil het bedrijf zich ervan verzekeren dat het aan zijn toekomstige schulden kan voldoen. De ‘grote onzekerheid’ komt voort uit de val van Signa, de vorige eigenaar. Na het faillissement is Selfridges bang dat de curatoren beroep gaan doen op financiële middelen van het bedrijf. Die zijn echter niet aanwezig. Central Group blijft garant staan, maar de onzekerheid aan de top van de Bijenkorf blijft.

Aan die onzekerheid rond de val van de vorige eigenaar lijkt in april een einde te komen. In de maanden die volgen neemt Central Group het volledige eigenaarschap op zich. Naast de Bijenkorf komen de zusterbedrijven van de KaDeWe Group in het portfolio. Er treedt ook een nieuwe ceo aan bij het Selfridges-deel van het bedrijf, dat los blijft bestaan. André Maeder begint op 1 mei. Daarmee lijkt de rust terug.

 

Ceo-wissel


Nog binnen de roerige overnametijden van Central Group is er ook dichter bij huis een grote verandering aanstaande. RetailTrends meldt op 13 juni namelijk dat Giovanni Colauto vertrekt. Nog dezelfde middag kondigt het luxewarenhuis dat de ceo, die al 12 jaar in dienst was, wordt vervangen door Matthijs Visch, de voormalig general manager van Patagonia.

Aan Visch de taak om grote schoenen te vullen. Colauto was immers degene die een compleet nieuwe koers uitzette: de premium experience-strategie werd gelanceerd. “Met de nieuwe strategie kunnen we ons spiegelen aan grote buitenlandse warenhuizen en ook luxe merken aantrekken”, zo stelt Colauto al in 2014. Ondanks de sluiting van filialen, het einde van koopjesfestijn ‘De drie doldwaze dagen’ en snijden in het personeelsbestand, komt de Bijenkorf er goed uit. Colauto heeft het bedrijf gemaakt tot wat het nu is, aan Visch de taak om het weer winstgevend te maken.

Want dat blijft een probleem voor de luxewarenhuisketen. Een omzetdaling van 2 procent en een operationeel verlies van 200.000 euro waren de meest recente cijfers, al nuanceert kersvers ceo Visch de rode cijfers wel:‘Zonder die eenmalige kosten, zou er een winst van 7 miljoen euro zijn geboekt'.

Onverwacht vertrek


Dat potentieel gaat echter niet ingevuld worden door Visch zelf. Begin december komt het nieuws dat de nieuwe topman, slechts een halfjaar in dienst, alweer opstapt. De redenen voor zijn plotselinge vertrek, vlak voor de drukke feestdagen, zijn van persoonlijke aard.

André Maeder, ceo van Selfridges Group, spreekt in een bericht aan de medewerkers van ‘triest nieuws’. En dus gaat de Bijenkorf het jaar uit zonder topman. Navraag leert dat er nog druk wordt gezocht naar een opvolger.

2025


Een lichtpuntje: de geldzorgen bij het moederbedrijf van de warenhuisketen lijken inmiddels verleden tijd. Zeker gezien de financiële impuls die Saoedisch staatsfonds PIF vorige maand aan Selfridges Group gaf. Het bedrijf neemt een belang van 40 procent in het concern, de overige 60 procent blijft in handen van Central Group.

De Bijenkorf heeft een duidelijke taak voor het nieuwe kalenderjaar: een nieuwe ceo vinden en winstgevendheid realiseren.

Nog een lichtpuntje: onder de vleugels van giganten als Selfridges Group, Central Group en PIF heeft de keten de slagkracht om de uniciteit van zijn assortiment te bewaken. Dergelijke concerns hebben de kracht om merken binnen te halen die nodig zijn voor een sterk aanbod, zei retailstrateeg en -deskundige Hans Eysink Smeets eerder. "Het grote verschil tussen hoog- en middensegment is dat de bovenkant van de retail wordt geregeerd door merken. Een merk kan zeggen: ‘Je mag mijn product voeren, maar daar heb ik een aantal voorwaarden voor’. Ze kunnen een hele wensenlijst opstellen. Om daar weerstand aan te kunnen bieden, moet je zelf ook groot zijn. Je moet het spel op schaal kunnen meespelen.”

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!