Max Verstappen gebruikt ‘m al jaren, de virtuele RB20. Het is een digitale tweeling van zijn fysieke auto, die een cruciale rol speelt in het succes van de Red Bull-renstal. Middels een simulatoropstelling kan het team realistische raceomstandigheden nabootsen en verschillende instellingen van de raceauto testen, zonder de risico’s van het echte racen.
Bij elke wedstrijd zijn er ontelbare factoren die bepalen hoe je de auto het best kunt afstellen (asfalt, banden, weer, bochten). Speciale simulatiecoureurs staan voor elke race klaar om op het virtuele circuit honderden aanpassingen te testen om zo de auto te perfectioneren. Simpel gezegd is een digital twin een digitale kopie van een fysiek product, proces of heel systeem.
Ook binnen de retailtechnologie is het concept van digital twins een krachtig instrument om producten te ontwerpen en te visualiseren, en daarmee omzet te verhogen en winkelervaringen te verbeteren.
Deze virtuele producten bieden voordelen voor de fabrikant. Je kunt sneller ontwikkelen en tegelijkertijd testen hoe het product zich gedurende de productlevenscyclus zal gedragen. Zo kun je simulaties uitvoeren op...
Max Verstappen gebruikt ‘m al jaren, de virtuele RB20. Het is een digitale tweeling van zijn fysieke auto, die een cruciale rol speelt in het succes van de Red Bull-renstal. Middels een simulatoropstelling kan het team realistische raceomstandigheden nabootsen en verschillende instellingen van de raceauto testen, zonder de risico’s van het echte racen.
Bij elke wedstrijd zijn er ontelbare factoren die bepalen hoe je de auto het best kunt afstellen (asfalt, banden, weer, bochten). Speciale simulatiecoureurs staan voor elke race klaar om op het virtuele circuit honderden aanpassingen te testen om zo de auto te perfectioneren. Simpel gezegd is een digital twin een digitale kopie van een fysiek product, proces of heel systeem.
Ook binnen de retailtechnologie is het concept van digital twins een krachtig instrument om producten te ontwerpen en te visualiseren, en daarmee omzet te verhogen en winkelervaringen te verbeteren.
Deze virtuele producten bieden voordelen voor de fabrikant. Je kunt sneller ontwikkelen en tegelijkertijd testen hoe het product zich gedurende de productlevenscyclus zal gedragen. Zo kun je simulaties uitvoeren op een digitaal kledingstuk, ontdekken hoe je de levensduur kunt verlengen en waar potentiële gebreken ontstaan.
Daarnaast kun je virtuele kledingstukken digitaal projecteren op virtuele modellen van bijvoorbeeld techstart-up Lalaland.ai. Dit scheelt enorm in de kosten van fotografie. Tegelijkertijd kun je onlineretailers en consumenten meer diversiteit bieden. Oprichter Michael Musandu: “Met diverse lichaamstypen, maten en huidskleuren vervangt Lalaland de tijdrovende en dure fotografie van modellen van vlees en bloed door virtuele personages.”
Digital twins bieden ook de consument voordelen. Zalando lanceerde in 2023 een pilot met een virtuele paskamer. Je kon een avatar van jezelf maken en ontdekken hoe de kledingstukken jou staan. Heatmaps gaven aan waar het kledingstuk te strak of te los zou zitten.
Tekst loopt door onder het beeld
Wie digital twins inzet, leert het meest en scoort het best
Ook de meubelbranche kent digital twin-technologie. IKEA gebruikt deze in zijn app IKEA Kreativ om te laten zien hoe de Zweedse meubels in de eigen woonomgeving staan. Met een virtuele versie van een product kan de consument de meubels in een digitale kopie van zijn of haar woning plaatsen. Dat helpt bij het maken van betere aankoopbeslissingen en zal dure retouren doen verminderen.
Tekst loopt door onder het beeld
Digital twin-technologie biedt retailers de mogelijkheid om fysieke winkels digitaal na te bootsen en te simuleren, zonder de echte wereld te verstoren. Zo kun je vloerindelingen, winkelschappen en personeelsbezetting naar hartenlust aanpassen en ontdekken wat de gevolgen zijn voor het klantgedrag, de omzet en het rendement van de winkel. Voer 1.000+ variaties uit en test zo wat-als-scenario’s zonder risico of verbouwingskosten.
Tekst loopt door onder het beeld
Kortom: stap op de juiste gebieden in, waar je de grootste impact kunt behalen in termen van omzetgroei of klanttevredenheid, of waar je de meeste kosten kunt besparen. Virtuele simulaties bieden talrijke leermogelijkheden. Wie digital twins toepast, zal het meest leren. En dat leidt met een beetje geluk – net als bij Max Verstappen – tot het hoogste podium.
Geert-Jan Smits is retailadviseur, investeerder en oprichter van Flinders. Hij volgt de ontwikkelingen binnen de retailsector op de voet en is auteur van het boek De start-up scorecard. Reageren? Mail naar geertjan.smits@gmail.com.