EFMI signaleert trends voor elektroretail
Gepubliceerd op 9 september 2004 om 00:00
Het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) heeft negen belangrijke, maatschappelijke trends onderscheiden waar elektroretailers rekening mee dienen te houden. Ten eerste is daar de vergrijzing. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse bevolking is sinds 1950 gestegen van 30,8 naar 38,6 jaar. Deze stijging is nog niet ten einde. Daarnaast ontwaart het EFMI een toegenomen multicultiralisering en een toegenomen individualisering. In 2050 zal eenderde van de Nederlandse bevolking van allochtone afkomst zijn. Het aantal eenpersoonshuishoudens zal eveneens toenemen. Ook krijgen mensen het steeds drukker. Het klassieke gezin met 1 kostwinner verliest terrein. Beide partners werken en er is meer geld beschikbaar, maar minder vrije tijd. Bovendien worden consumenten mondiger en kritischer; ze selecteren meer informatie, op een betere manier. Tevens is er in toenemende mate sprake van dematerialisering, wat wil zeggen dat fysieke producteigenschappen niet langer doorslaggevend zijn voor het positioneren van producten. Ten slotte merkt het EFMI grensvervaging, technologisering en duurzaamheid op als belangrijke trends.
Reacties 0