Het Amerikaanse Procter & Gamble geeft het meeste geld uit aan reclame. Dat blijkt uit onderzoek van Advertising Age. Voor de 22ste editie van het onderzoek zijn de reclame-uitgaven in 86 landen onderzocht.
De ranglijst is gebaseerd op de bestedingen in 2007 en neemt alleen bedrijven op die adverteren in minstens drie continenten. De bedrijven in de tophonderd spendeerden samen 107,64 miljard dollar aan advertenties. Ten opzichte van 2006 is dat een toename met acht procent.
Procter & Gamble staat bovenaan met 9,358 miljard dollar, of een stijging met 11,2 procent tegenover 2006. Nummer twee Unilever spendeerde 5,295 miljard dollar (16,7 procent meer). Nummer drie L`Oréal voerde zijn bestedingen op met twaalf procent tot 3,426 miljard dollar. In de top 10 staat maar één bedrijf dat in 2007 minder uitgaf dan in 2006: General Motors (0,9 procent minder).
In de top10 prijken maar liefst vier automerken. De autosector heeft in 2007 dan ook het meest gespendeerd aan adverteren: 23,712 miljard dollar of een stijging van 4,6 procent. Fabrikanten van producten voor persoonlijke verzorging en hygiëne volgen met 23,41 miljard dollar (plus 13,9 procent), terwijl de voedingsindustrie elf miljard dollar uitgaf (14,1 procent) meer dan het jaar ervoor.
Procter & Gamble is grootste adverteerder
Gepubliceerd op 8 januari 2009 om 00:00
Reacties 0