Hema maakt succesvol verandertraject door

Hema bevond zich eind jaren negentig in zwaar weer. Het ging slecht met de winkelketen en de logistiek werd gezien als boosdoener. Het logistieke proces is voor de keten van groot belang aangezien het bedrijf jaarlijks zo`n 300 miljoen verkoopeenheden omzet. Al die producten moeten worden ingekocht, verpakt, verscheept, ingeklaard, opgeslagen, verdeeld, in de winkel worden gelegd en langs de kassa worden gehaald. De omzet bedraagt ongeveer 1,1 miljard euro aan non-foodartikelen. De logistiek van food is door Hema uitbesteed. Een product bij Hema kost gemiddeld 3,5 euro. Omdat de marges erg laag zijn is het van groot belang dat de goederenstroom zo efficient mogelijk wordt aangestuurd.Eind jaren negentig begon Hema met herstructureren. Als eerste richtte de aandacht zich op het reduceren van het aantal producten en leveranciers. Ook de complete informatiestroom werd onder de loep genomen. Daarna werd ingezet op het terugdringen van de voorraad. Hema heeft toen het aantal artikelvarianten gereduceerd en het aantal leveranciers gehalveerd. Er bleven zo`n 650 leveranciers over. In 2000 was er al veel verbeterd. Zo was de productbeschikbaarheid gestegen naar 90%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!