Populariteit pinnen blijft toenemen

Het aantal pintransacties in Nederland is vorig jaar met ruim een tiende gegroeid, de hoogste groei sinds 2002. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde jaarcijfers van Currence, de eigenaar van de betaalvormen pin en chipknip.

De pinpas werd getrokken voor ruim 1,76 miljard transacties. In de supermarkten, verantwoordelijk voor ruim een derde van de transacties, was sprake van een groei van dertien procent. De grootste stijging vond plaats in de parkeerbranche, waar ook steeds vaker met de pin kan worden betaald. Het gemiddelde pinbedrag lag op 42,52 euro. In 2002 werd nog gemiddeld 47 euro gepind.

De chipknip werd 0,7 procent meer gebruikt met een totaal van 176 miljoen transacties. Per transactie werd voor gemiddeld 2,74 euro gechipt. De chipknip wordt veel gebruikt bij verkoop- en parkeerautomaten, en bij de catering. In 2007 besloot Currence de chipknip te 'herpositioneren' bij onbemande verkooppunten.

Platform Detailhandel Nederland is blij met de groei van het aantal transacties. Het platform heeft zich ingezet om pingebruik onder Nederlanders te stimuleren. ''Enerzijds om de veiligheid van winkeliers te waarborgen en anderzijds omdat pinnen goedkoper is dan contante transacties'', aldus secretaris betalingsverkeer Ilya Bruggeman.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!