Retailers besteden steeds meer tijd en moeite aan de werving en ontwikkeling van personeel. Op grote schaal worden academies en opleidingshuizen opgericht om personeel te binden en nieuwe medewerkers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van RetailTrends onder 69 retailers.
Veel retailers zoeken de oplossing van het personeelsvraagstuk in het bieden van carrièreperspectief door opleidingen. Zo richtten onder meer Perry Sport, Jumbo, Halfords en Agriretail hun eigen opleidingshuis in, waardoor medewerkers een landelijk erkend (mbo- of hbo-) diploma kunnen halen. “Sinds we in onze personeelsadvertenties melden dat een mbo-diploma kan worden behaald, scoren we beter op de krappe arbeidsmarkt”, is een veelgehoord credo.
De detailhandel is met bijna 800 duizend werknemers de grootste werkgever van Nederland. Dat zo’n enorme beroepssector last krijgt van de krimpende beroepsbevolking lijkt onvermijdelijk. Zelfs op dit moment, met een economische recessie in aantocht, zijn er veel vacatures. De crisis zal de vraag naar personeel afzwakken, maar als de grootste nood voorbij is lijkt een structureel personeelstekort te ontstaan. Om daar antwoord op te geven is het bieden van carrièremogelijkheden door een opleiding een goede optie. “Juist nu is goed getraind personeel belangrijk om je te blijven onderscheiden”, vindt Wouter Ploeg, directeur/eigenaar van de OVD Groep.
In het januarinummer van RetailTrends, dat donderdag verschijnt, een uitgebreid dossier over Personeel en Opleidingen. Een gratis proefexemplaar? Stuur een mail naar sales@retaitrends.nl. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier.
Bind en vind personeel via opleiding
Gepubliceerd op 12 januari 2009 om 00:00
Reacties 0