Webwinkel verandert in virtuele sociale verzamelplaats

Webwinkels zijn omgevormd tot informatieplatforms en virtuele sociale verzamelplaatsen. Dat stelt Nicholas Scibetta, directeur van het bureau Global Media Network, aldus het Amerikaanse MediaPost.com.

Scibetta zegt dit naar aanleiding van Amerikaans onderzoek van pr-bedrijf Ketchum en de University of Southern California. Daaruit blijkt dat 44 procent van de online shoppers beoordelingen en commentaren van consumenten leest.

De mening van anderen weegt zwaar bij het maken van een aankoopbeslissing, meent Scibetta. “Daarnaast wordt er veel gereageerd op elkaars opmerkingen.” Het effect is dat er sociale netwerken worden gecreëerd via het web, concludeert hij.

Het vertrouwen in de ervaringen van online leeftijdsgenoten neemt alleen maar toe. Er wordt veel meer waarde aan gehecht dan aan de productbeschrijvingen vanuit de retail, aldus Scibetta. Volgens de directeur een voorbeeld van de verbreding van de definitie van een social networksite.

De consument informeert zich bij interesse in een product via steeds meer verschillende kanalen, zoals blogs en social networksites. Uit de enquête bleek dat 26 procent van de Amerikaanse consumenten gebruik maakt van social networksites, in 2006 was dit nog zeventien procent. Blogs worden inmiddels door 24 procent geraadpleegd, tegenover dertien procent in 2006.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!