Consumeten weten vraagbaak ConsuWijzer steeds beter te vinden. In 2008 kreeg de overheidswebsite ruim een miljoen vragen voorgelegd. Verder werd negentigduizend keer via telefoon of mail advies op maat gegeven.
Het afgelopen jaar was er onder meer extra aandacht voor de garantiepraktijken van elektronicaretailers en 0900-nummers. Twee 0900-nummers werden ingetrokken op verdenking van misbruik. Bovendien kregen 68 bedrijven een waarschuwing voor hun 0900-nummers. Ze hadden niet het verplichte maximumtarief vermeld. Ook waren er veel vragen over energiebedrijven.
Om de bekendheid van ConsuWijzer te vergroten start maandag een campagne via radio en tv onder het motto 'ConsuWijzer: dan weet je waar je recht op hebt!'.
Behalve veel vragen lieten consumenten ook informatie achter over misstanden. Die signalen gebruiken de drie toezichthouders van de ConsuWijzer weer om misstanden aan te pakken. De toezichthouders zijn de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit (OPTA).
De ConsuWijzer wordt veel geraadpleegd voor voorbeeldbrieven, sms-diensten, energierekenigen, keurmerken, telemarketing en oneerlijke handelspraktijken.
De top-10 van onderwerpen op de website die het meest worden geraadpleegd:
1 Voorbeeldbrieven
2 SMS-diensten
3 EnergieWijzer
4 Garantie & conformiteit
5 Energierekeningen
6 Telemarketing
7 Energietarieven
8 Online winkelen
9 Keurmerken
10 Oneerlijke handelspraktijken
ConsuWijzer steeds populairder
Gepubliceerd op 20 januari 2009 om 00:00
Reacties 0