Vleeseters kunnen vanaf vandaag diervriendelijker kalfsvlees kopen in de supermarkt. De Dierenbescherming heeft met de VanDrie Group, wereldwijd een van de grootste producenten van kalfsvlees, afspraken gemaakt over deze en andere diervriendelijker manieren om kalveren te houden.
Het eerste kalfsvlees met het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming ligt woensdag in het schap bij Albert Heijn, zo maakten de Dierenbescherming en VanDrie dinsdag bekend. Dit vlees heeft een gewone rozige kleur, in tegenstelling tot het veelverkochte blanke kalfsvlees. Blank kalfsvlees duidt op bloedarmoede bij het kalfje.
Henny Swinkels, directeur bij VanDrie, meldt verheugd te zijn over de gezette stappen. Het past volgens hem in het huidige tijdsbeeld dat bedrijven samenwerken met maatschappelijke organisaties. "Je ziet het overal om je heen gebeuren en het werpt vruchten af. Het bewijs ligt er. Door open met elkaar om te gaan, goed inhoudelijk overleg te voeren en waar nodig onderzoek te doen, hebben we aanzienlijke welzijnswinst voor onze kalveren bereikt."
De Dierenbescherming laat consumenten sinds 2007 via het Beter Leven-kenmerk zien hoe diervriendelijk het voedsel is dat ze kopen. Een ster zoals op het kalfsvlees, betekent dat al aanzienlijk meer rekening is gehouden met dierenwelzijn dan in de gangbare veehouderij. Drie sterren geeft aan dat optimaal rekening wordt gehouden met dierenwelzijn.
Geen blank kalfsvlees meer in supermarkt
Gepubliceerd op 21 januari 2009 om 00:00
Reacties 0