Consumenten lopen warm voor biologische groente, zuivel en wijn. Toch blijft een echte doorbraak nog uit, meldt het Financieele Dagblad vandaag. De boeren zijn vaak onvindbaar, zeggen de grote afnemers. Dat beeld komt naar voren op de BioVak 2009, de beurs voor de biologische sector die woensdag en vandaag wordt gehouden in Zwolle.
De omzet van de biologische sector stijgt elk jaar flink. Supermarkten en natuurvoedingswinkels doen goede zaken en de land- en tuinbouwsector wordt langzaam volwassen. De verkoop van biologische voedingsmiddelen is al gestegen naar meer dan 500 miljoen euro per jaar. Zo op het eerste gezicht lijkt het een aardige omzet, maar het marktaandeel ligt nog maar op twee procent.
Er ontstaan steeds meer natuurvoedingswinkels, biologische slagers en supermarkten, maar de grootste drempel voor de sector blijkt de logistiek. De biologische boeren en tuinders zijn slecht georganiseerd en vaak onvindbaar. Ondernemer Jaap Hoek Spaans zei gisteren dat de sector baat zal hebben bij een ‘biologische Bol.com’, een adres waar klanten hun weg kunnen vinden. Probleem waar zij tegenaan lopen, is nu dat de volumes te klein zijn en dat de continuïteit niet is gegarandeerd.
‘Echte doorbraak biologisch blijft nog uit’
Gepubliceerd op 22 januari 2009 om 00:00
Reacties 0