Retail maakt zich sterk voor koopzondag

Paginagrote advertenties in de dagbladen van dinsdag tegen een beperking van het aantal koopzondagen. Het Platform Detailhandel Nederland (PDN) richt zich andermaal tot de leden van de Tweede Kamer. "Laat gemeenten, winkeliers en consumenten zelf over de koopzondagen gaan", verzoekt de organisatie.

In de advertentie van het platform staat een bordje afgebeeld met de tekst ‘Zondag gesloten. Voor klanten en 20 duizend medewerkers’. Daaronder een direct verzoek aan de Tweede Kamer: ‘Geachte leden van de Tweede Kamer, u kunt dit bord nog omdraaien.’ In de Kamer verzet een minderheid van VVD, PVV, GroenLinks en D66 zich tegen beperking van het aantal koopzondagen.

Het cijfer van 20 duizend ontslagen werd vorige week in twijfel getrokken. CNV Dienstenbond noemde het ‘onzin’. Het Platform zou een spel spelen. “Misschien verliezen een paar mensen met een bijbaantje hun baan, maar van het verlies van twintigduizend banen is geen sprake”, aldus CNV-bestuurder Rijzinga.

Ook minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) gelooft niet in een doemscenario voor de economie als de koopzondagen worden aangepakt. Zij denkt dat er vooral een verplaatsing van werkgelegenheid zal plaatsvinden naar andere dagen en mogelijk andere winkels.

De regeringspartijen hebben bij de kabinetsformatie afspraken gemaakt over de beperking van het aantal koopzondagen, op aandringen van de ChristenUnie, die hecht aan zondagsrust. Ook SP en SGP willen beperking van het aantal koopzondagen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!