Nederlanders doen in de supermarkt steeds meer boodschappen op zondag. In 2006 sloegen ze voor 125 miljoen euro in, afgelopen jaar groeide de omzet tot 225 miljoen, zo meldt het Algemeen Dagblad woensdag.
Volgens Albert Heijn werden op zondag tot voor kort vooral ‘vergeten’ boodschappen gekocht. "Maar tegenwoordig is het voor veel mensen een gewone dag om boodschappen te doen en wordt voor de hele week ingeslagen", zegt een woordvoerster van het bedrijf.
130 van de circa 800 Albert Heijn-winkels zijn inmiddels op zondag geopend; niet alleen meer in het centrum, zoals voorheen, maar steeds vaker ook aan de rand van een stad. Zo zijn sinds kort in Utrecht vijf grote vestigingen elke zondag open. In Nijmegen wil Albert Heijn het aantal winkels dat op zondag open is ook uitbreiden.
C1000 signaleert eveneens dat boodschappen doen op zondag ‘een trend is’. Volgens marktonderzoeksbureau GfK profiteren vooral supermarkten in de Randstad daarvan. "Daar gaan consumenten het vaakst op zondag boodschappen doen,’’ stelt Joop Holla van GfK. De dupe is volgens hem ‘de afhaalchinees’. "Die zal hier niet blij mee zijn.’’ Gemeenten bepalen of en hoe vaak winkels op zondag open mogen.
Overigens wordt slechts 0,75 procent van de supermarktboodschappen op zondag gedaan. Bij jonge alleenstaanden ligt dat percentage hoger (2,2). De openstelling van winkels op zondag is actueel omdat het kabinet het aantal koopzondagen willen beperken.
Supermarkt ziet zondagomzet stijgen
Gepubliceerd op 28 januari 2009 om 00:00
Reacties 0