Winkelier dekt zich in tegen creditcardfraude

Consumenten die met een creditcard afrekenen moeten zich steeds vaker legitimeren. Retailers voelen zich daartoe gedwongen, omdat zij sinds kort opdraaien voor de schade als blijkt dat er fraude is gepleegd met de betaalpas. Dat heeft winkeliers al miljoenen euro’s gekost, stelt het Platform Detailhandel dat ‘ontzettend boos’ is, aldus het Algemeen Dagblad.

Bij veel tankstations kan nog zonder legitimatie worden betaald, maar dat wordt steeds zeldzamer, benadrukt voorzitter Klok van belangenvereniging BETA. Hij heeft zijn leden aangeraden alle klanten met creditcard naar een identiteitsbewijs te vragen. “Daar wordt steeds meer gehoor aan gegeven.”

Ook het Hoofdbedrijfschap Detailhandel stelt dat consumenten met een creditcard zonder legitimatie in minder winkels terechtkunnen. “Een onhandige situatie, maar winkeliers proberen zich zo in te dekken”, zegt woordvoerder Hans Verweij.

Vroeger waren banken de dupe van creditcardfraude. Maar de aansprakelijkheid is gelegd bij de ondernemers. Het gaat dan om bedrijven die zouden treuzelen met de aanschaf van betaalterminals voor een nieuwe generatie, fraudebestendige creditcards. Deze zijn uitgerust met chips en een pincode, in plaats van de makkelijker te kraken magneetstrips met handtekening.

Bijna alle creditcards zijn ervan voorzien, maar veel winkels hebben nog oude apparatuur die deze passen niet accepteert. De creditcarduitgevers streken lang met de hand over het hart, maar dat is voorbij, aldus de stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.

Creditcarduitgever Paysquare bevestigt dat winkeliers ‘aansprakelijk worden gesteld voor fraude, als zij oude apparatuur hebben en onvoldoende preventiemaatregelen nemen’. Hoeveel geld er is teruggevorderd, wil woordvoerster Pol niet zeggen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!