Adverteerders hebben het afgelopen jaar 3,2 procent meer uitgegeven aan televisiereclame. In totaal besteedden ze 974 miljoen euro in 2008, tegenover 944 miljoen euro in 2007. De groei is vooral te danken aan de gesponsorde televisieprogramma’s. Dit staat in het jaarverslag van de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT).
Adverteerders voor verzekeringen, computerspellen en frisdranken laten in 2008 de sterkste groei zien. Consumptieartikelen en de grote detailhandel nemen meer dan de helft van de bestedingen voor hun rekening. De grootste groei werd buiten de reclamespotjes om gerealiseerd, in sponsoring van televisieprogramma’s waarbij de adverteerder meebetaalt aan programma’s. Ging er in 2006 nog 85 miljoen in om en 93 miljoen in 2007, in 2008 groeiden deze bestedingen naar 119 miljoen, een groei van 28 procent.
Volgens directeur Paul van Niekerk van SPOT hadden de gesponsorde programma’s in 2008 minder last van de economische crisis, omdat bijvoorbeeld soaps waarbij een merk in het script wordt geschreven een lange voorbereidingstijd hebben.
Meer besteed aan televisiereclame
Gepubliceerd op 12 februari 2009 om 00:00
Reacties 0