De jeugdreclamecode, opgesteld door de reclamebranche, gaat langs online portalen en virtuele werelden heen. Dat meldt Emerce.
De code stelt dat internetreclame gericht op kinderen tot en met twaalf jaar direct herkenbaar moet zijn, door de vermelding van het woord 'reclame' of 'advertentie'. De reclame binnen virtuele werelden is echter niet altijd als zodanig herkenbaar.
Emerce stelt virtuele wereld Club TimeMachine van Vacansoleil als voorbeeld. De club richt zich op kinderen tussen de zes en twaalf jaar uit het primair onderwijs. De wereld ging in september 2008 van start en telt inmiddels tienduizend gebruikers. Het verdienmodel is grotendeels gebaseerd op een premium lidmaatschap van 4,95 euro per maand.
Volgens Alexander Reus, managing director van de organisatie achter Club TimeMachine, gaat het echter om `positieve branding van het product`. “Er wordt geen directe reclame getoond.”
Ook virtuele wereld Habbo Hotel is populair onder veel jonge gebruikers. Kinderen van onder de twaalf jaar worden weliswaar niet toegelaten, maar zij kunnen bij aanmelding eenvoudigweg een ander geboortejaar opgeven. Habbo Hotel haalt 75 procent van de inkomsten uit de verkoop van virtuele goederen door gebruikers. Slechts vijfentwintig procent is afkomstig uit advertising.
Virtuele wereld lak aan jeugdreclamecode
Gepubliceerd op 13 februari 2009 om 00:00
Reacties 0