Consument let nog steeds op milieu en mensenrechten

De crisis mag voor bedrijven geen excuus zijn om minder aan milieu of mensenrechten te doen. Consumenten doen veel liever zaken met bedrijven die wel maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit een studie van communicatiebureau Leene.txt onder duizend consumenten, zo schrijft het Algemeen Dagblad maandag.

De recessie heeft geen invloed op het gedrag van de consumenten. Bedrijven die goedkoper willen werken door bijvoorbeeld dure milieumaatregelen uit te stellen, worden hier echter op afgerekend door de consument. Gemiddeld zegt drie op de vier mensen dat bedrijven zich netjes moeten blijven gedragen, recessie of niet. Ouderen vinden dit nog belangrijker dan jongeren.

Het oordeel van de consumenten is niet afhankelijk van hun opleiding of inkomen, zo blijkt uit het onderzoek. Wel vinden vrouwen maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijker dan mannen. Naast milieu en mensenrechten wordt ook gekeken naar het sociaal beleid van de onderneming.

Bedrijven doen er goed aan hun maatschappelijke prestaties breed uit te meten op hun website. Uit het onderzoek blijkt die namelijk de belangrijkste informatiebron te zijn voor consumenten. Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, de organisatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen promoot, is blij met de uitkomsten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!