Consument beknibbelt op kapper

Nederlanders hebben in 2008 bezuinigd op uitgaven aan kappers en schoonheidssalons. Dit lijkt samen te hangen met het dalende consumentenvertrouwen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Het omzetvolume in de kappers- en schoonheidsbranche was in 2008 iets lager dan in het jaar ervoor. Klanten bezochten minder vaak kapsalons en schoonheidsinstituten. Verder waren de behandelingen die ze er genoten minder uitgebreid dan voorheen. Hierdoor liep de omzetgroei van kappers en schoonheidsspecialisten in een jaar tijd met meer dan de helft terug, van ruim vijf procent in 2007 tot ruim twee procent in 2008. De kleine omzetgroei in 2008 was te danken aan de gestegen prijzen.

De persoonlijke verzorgingsbranche lijkt gevoelig voor het vertrouwen van de consument in de economie. In de jaren 2003-2008 gingen volumedalingen vrijwel altijd gepaard met een negatief consumentenvertrouwen, terwijl de bestedingen stegen wanneer de consument gunstig gestemd was. In economisch slechtere tijden bezuinigt de consument op luxebestedingen, zoals een bezoek aan de kapper of schoonheidsspecialist.

In de afgelopen vijf jaar nam het aantal kappers en schoonheidssalons met 20 procent toe. De gemiddelde bedrijfsgrootte is daarentegen afgenomen. Had een meerderheid van de kappers in 2004 nog personeel, in 2008 is in 60 procent van de kapsalons alleen de eigenaar werkzaam.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!