Supermarkten verkochten vorig jaar meer huismerken. Dat concludeert marktonderzoeker IRI bij de presentatie van de Merken Top 100 die donderdag verschijnt in het blad Foodmagazine.
Weliswaar groeide de omzet van grote A-merken met vijf procent in 2008, maar de totale omzet van supermarkten groeide meer, namelijk met zeven procent. Dat betekent dat de A-merken opnieuw marktaandeel hebben moeten inleveren, concludeert de onderzoeker. Volgens IRI komt de omzetgroei van de grote merken ook voor een deel door stijgingen van de grondstofprijzen.
Het merk Dr. Oetker komt binnen in de top tien. Dat komt door de succesvolle verkoop van pizza's. Biermerk Amstel werd door nieuwkomer Dr. Oetker verstoten. Andere A-merken die het goed doen zijn Beemster, Lipton, Edet, Chocomel en Hak.
Consument koopt meer huismerken
Gepubliceerd op 19 februari 2009 om 00:00
Reacties 0