De sigarettenomzet in de Nederlandse supermarkten zit in de lift. Vooral goedkope shag- en sigarettenmerken vinden gretig aftrek. “Goedkope merken als L&M, John Player Special en Pall Mall doen het goed, terwijl Lucky Strike maar liefst drie keer meer omzet wist te behalen dan in 2007”, aldus Ronald Laureijsen van IRI Nederland.
De marktonderzoeker publiceerde gisteren de Merken Top 100, een lijst gebaseerd op omzetten in de Nederlandse supers. De hogere omzet aan sigaretten komt onder meer door accijnsverhogingen. Ook staat volgens Laureijsen de verkoop van sigaretten via automaten onder druk door het rookverbod.
De tien grootste merken in 2008:
Plaats Merk Omzet 2008*
1 Campina 426,1
2 Marlboro 302,1
3 Douwe Egberts 297,9
4 Coca-Cola 247,3
5 Heineken 221,0
6 Friesche Vlag 215,2
7 Unox 197,6
8 Becel 163,8
9 Danone 161,5
10 Dr. Oetker 144,0
* = Omzet in de Nederlandse supermarkten, in miljoenen euro’s
Goedkope sigaretten en shag in trek
Gepubliceerd op 20 februari 2009 om 00:00
Reacties 0