Koopkrachtige Nederlanders stellen dure aankopen zoals keukens, auto's en televisies uit. Dat terwijl de koopkracht over het algemeen juist hoger is geworden. Dat stelt ING na onderzoek onder 79 duizend consumenten, zo bericht de Telegraaf donderdag.
De ingeklapte beurs en vrees voor de economie jagen deze Nederlanders grote schrik aan. "En dat is niet helemaal logisch: juist nu kunnen consumenten profiteren van grote kortingen in winkels. Met minder geld kunnen ze veel meer kopen. Mensen kunnen het vaak best betalen en toch kopen ze niet", ziet Charles Kalshoven, hoofdeconoom van het Economisch Bureau van ING.
Van de 79 duizend geënquêteerden geeft de helft aan dit jaar minder uit te geven aan grote aankopen. Drie op de tien spenderen hetzelfde bedrag als vorig jaar en een op de zes consumenten zegt juist meer uit te geven. "Een koopstop voor grote spullen hoort bij een recessie, zegt Kalshoven. "Consumenten kunnen niet op hun vaste lasten bezuinigen, ze beginnen met de extraatjes zoals etentjes buiten de deur, de vakanties. De spaarpot laten ze even onaangeroerd."
Lees ook: ‘Consumenten negatief gestemd’
Aankoop dure spullen stagneert door crisis
Gepubliceerd op 26 februari 2009 om 00:00
Reacties 0