Supermarkten willen loyalere klanten
Gepubliceerd op 21 maart 2005 om 00:00
Supermarkten willen hun klanten loyaler maken. Dat is te zien aan de vele langlopende (spaar-)acties en de opmars van het aantal voorwaardelijke acties bij ketens, zo zegt Ronald Laureijsen van onderzoeksbureau IRI Nederland. Folders zijn steeds meer thematisch. Daarmee doelt Laureijsen op de diverse langlopende acties, zoals: Gratis Eftelingbewoners, Disneyweken, Gratis Kids dvd, Fox Kids en Dagje uit met Private Label. Verder biedt Edah bijvoorbeeld de boodschappenpakketten en komt Jumbo met muziekfestivals. Er is een stijging te zien aan het aantal voorwaardelijke acties. Bij dergelijke acties ontvangt de consument bij de besteding van een bepaald bedrag meer korting op een product. Zo kan een klant bij een actie van Super de Boer bij besteding vanaf 20 euro een krat Spa goedkoop krijgen en bij PLUS kost een kratje Heineken minder bij minimaal 25 euro aan boodschappen. Verder worden folders steeds meer gebruikt voor acties. Toch is de omzet die in 2004 met folders werd behaald 16% lager dan in 2003. Met instore promotions wordt steeds meer omzet gerealiseerd. Deze omzet kwam vorig jaar 6% hoger uit.
Reacties 0