De supermarktomzet is in februari 2009 is gestegen met 2,2 procent, van 2,23 miljard euro in 2008 naar 2,28 miljard euro in 2009. In vergelijking met januari 2009 vlakt de omzetgroei af. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de consument per bezoek minder afrekent, zo meldt Gfk woensdag.
Het besteed bedrag per bezoek was 22,08 in januari 2009, een maand later is dit bedrag geslonken tot 21,69 euro. In vergelijking met februari 2008 steeg de waarde van de kassabon nog licht (+0,8 procent).
De consument hecht bij de keuze van een supermarkt volgens Gfk meer belang aan prijs. Dit argument steeg in januari 2009 van plaats vijf naar plaats vier ten koste van netheid winkel. Goede kwaliteit, goede versafdeling en ruime keuze nemen de eerste drie plaatsen in.
De speciaalzaken in food hebben in het jaar 2008 minder klanten getrokken. Vooral de traditionele versspeciaalzaken (bakker, bloemenwinkel, slijter, slager en groentewinkel) verliezen klandizie. Bovendien is het klantenprofiel van deze speciaalzaken sterk vergrijsd. Jongeren en vooral huishoudens met kinderen kiezen vaak voor de supermarkt.
Opmerkelijk is de klantenwinst voor de food-afdelingen van de warenhuizen. Al drie jaar op rij weten zij klanten te winnen. Evenals de reformzaken behalen zij naar verhouding veel omzet bij de jonge alleenstaanden. De klantenkring van de viswinkel, kaasspeciaalzaak, boer/ teler, groothandel en reformzaak stabiliseert in 2008.
Lees ook: AH en Lidl winnen marktaandeel
Supermarktomzet stijgt met twee procent
Gepubliceerd op 4 maart 2009 om 00:00
Reacties 0