Merkperceptie heeft directe invloed op reclame-effectiviteit en merkwaarde
Gepubliceerd op 21 maart 2005 om 00:00
Bij het bepalen van de financiele waarde van een merk is het van belang de merkperceptie van de consument te kennen. Zo kan een adverteerder de perceptie beinvloeden en het aankoopgedrag beter sturen. Een directe manier van beinvloeding is gedragsmanagement, waar relatiebeheer en promotionele activiteiten onder vallen. Een indirecte manier is de beinvloeding van de merkperceptie. Daarvan is in feite sprake bij alle communicatie tussen merkeigenaar en consument.Het Japanse reclamebureau Dentsu heeft een methode ontwikkeld die de merkwaarde analyseert en het proces van merkopbouw verbindt met marketingactiviteiten en de latere merkperceptie bij de consument. Zo ontstaat een beeld van de te verwachten merkperceptie en gebruiksintentie. Door vier kernfactoren - relevantie, vertrouwen, differentiatie en groei - te relateren aan de gebruiksintentie, blijkt dat activiteiten die de merkperceptie beinvloeden een direct effect hebben op de gebruiksintentie.
Reacties 0