De Nederlandse detailhandel heeft in januari 2,3 procent meer omzet behaald dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS. De omzetgroei kwam vooral voor rekening van de supermarkten. De non food branche leverde juist omzet in.
De prijzen stegen met 2,2 procent, het volume bleef nagenoeg gelijk. De samenstelling van de koopdagen in januari had een positief effect op de omzetontwikkeling van de detailhandel. Na een correctie voor dit effect komt de omzetgroei in januari uit op ongeveer een procent.
Binnen de detailhandel boekten supermarkten de hoogste omzetgroei. De omzet nam ruim twaalf procent toe in vergelijking met januari 2008. De prijzen waren bijna 6 procent hoger. Het volume nam bijna zeven procent toe. Na een correctie voor het koopdageneffect resteert een volumegroei van enkele procenten.
De omzet van winkels in non foodartikelen nam in januari 2009 ongeveer drie procent af ten opzichte van dezelfde maand in 2008. Dit komt vooral door een krimp van het volume. Van de branches in de non-foodsector hadden alleen drogisterijen en kledingwinkels iets meer omzet dan een jaar eerder.
Retail boekt 2,3 procent meer omzet
Gepubliceerd op 17 maart 2009 om 00:00
Reacties 0