Wijnconsumptie neemt af

De consumptie van wijn door Nederlanders gaat teruglopen. Na jaren van groei is de wijnconsumptie vorig jaar blijven steken op 21,6 liter per hoofd van de bevolking. Dat blijkt uit onderzoek van GfK en Trendbox voor het Productschap Wijn.

De afnemende consumptie heeft niets van doen met de financiële crisis, concluderen de onderzoekers. Een deel van de daling heeft te maken met een opkomende Europese cultuur. “De daling is een logisch gevolg van wat zich in vooral de zuidelijk Europese landen al langere tijd afspeelt. In de wijnproducerende landen en grote wijndrinkende landen loopt het gebruik al jaren terug. Dan kunnen wij niet achterblijven”, licht Jaap Oosterbroek van het productschap toe.

De Europese landen groeien qua wijnconsumptie naar elkaar toe. “Zo zijn de werktijden in Zuid-Europa 'Europeser' geworden, waardoor er minder tijd is om tijdens de lunch te drinken”, denkt Oosterbroek.

De wijnconsumptie mag dan zijn gestokt, aan het wijn drinken thuis is vorig jaar wél meer uitgegeven. Bovendien geeft de wijndrinker gemiddeld meer geld per fles uit, al is dat dan maar twaalf cent. De aankoopprijs voor witte wijn is met elf eurocent naar € 2,54 gestegen, die van rode wijn met elf eurocent naar € 2,75 en rosé met tien cent naar € 2,52.

In de wijnconsumptie wordt de kleinere fles steeds populairder. De kleinere flesjes zijn vooral in trek bij jonge en oudere alleenstaanden en gepensioneerden met een klein inkomen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!