Het Franse supermarktconcern Casino ziet weinig toekomst in de eigen hypermarkten. De retailer zou zijn aandacht willen verleggen naar buurtsupers en de softdiscountformule Leader Price. Dat heeft topman Jean-Charles Naouri gezegd, meldt Distrifood.nl.
De uitspraken komen na een omzetdaling van 2,4 procent afgelopen jaar van de vijfhonderd Géant Casino en Hyper Casino hypermarkten, terwijl het concern een autonome omzetstijging realiseerde van 5,9 procent naar 28,7 miljard euro.De reguliere supermarkten van Casino (onder meer Franprix, Monoprix) noteerden een toename van 4,7 procent, terwijl merkendiscounter Leader Price 8,8 procent in omzet steeg.
Volgens Naouri spelen hypermarkten in de huidige crisistijd steeds minder in op de consumentenbehoeftes. Hij meent dat hypermarkten zich de afgelopen twintig jaar amper hebben ontwikkeld, waardoor het format steeds minder relevant is. De vergrijzing versterkt volgens de topman de trend dat klanten weer vaker in de buurt boodschappen doen in plaats van met de auto bij de hypermarkt.
Casino vindt eigen hypermarkt achterhaald
Gepubliceerd op 23 maart 2009 om 00:00
Reacties 0