Omzet bouwmarkt stijgt nog steeds
Gepubliceerd op 23 maart 2005 om 00:00
Bouwmarkten als Praxis, Gamma, Karwei en Big Boss zijn groot geworden door de klusdrang van de Nederlandse consument. Sinds de jaren zestig doen Nederlanders in toenemende mate dingen zelf, de kleinere speciaalzaken als verf-, behang- en ijzerwarenwinkels worden door de dadendrang van de mega-doe-het-zelfwinkels weggeduwd. Sjoerd Veenstra van de vereniging van winkelketens in de doe-het-zelfbranche (VWDHZ) denkt dat de afzet van bouwmarkten nog steeds groeit, alhoewel de sterkste stijging er uit is. `Ondanks de recessie met weinig nieuwbouw en weinig verhuizingen is de doe-het-zelfmarkt op hetzelfde peil gebleven. Maar wat je ziet is dat de grote bouwmarkten ieder jaar meer terrein winnen op de kleinere speciaalzaken.` Daarnaast is het assortiment van de bouwmarkten in de loop der jaren flink uitgebreid. Waren de markten eerst puur op mannen gericht, nu mikken de doe-het-zelfketens in toenemende mate op de vrouw. De markten bieden ook steeds meer service. Verder gaan de grote markten steeds vaker de concurrentie met de tuincentra aan. De totale omzet van alle bouwmarkten gezamenlijk bedraagt jaarlijks inmiddels bijna 4 miljard euro.
Reacties 0