Consumenten vertrouwen functional foods niet
Gepubliceerd op 23 maart 2005 om 00:00
Functional foods kunnen hun grootse toekomst vooralsnog niet waarmaken. De eerste functionele artikelen zijn voornamelijk vanwege `wantrouwen` alweer uit de winkels verdwenen. Volgens de Belgische onderzoeker Wim Verbeke heeft de consument behoefte aan persoonlijke geruststelling. `Aan de ene kant vragen consumenten zich af of producten wel werken, aan de andere kant zijn ze bang voor eventuele nevenwerkingen.` Hij denkt niet dat grootschalige reclamecampagnes de sleutel tot een nieuw succes vormen, want dat zou nog meer wantrouwen kunnen aanwakkeren. Verbeke stelt dat fabrikanten middels voorlichting meer gebruik moeten maken van artsen en dietisten, mensen die consumenten wel op hun woord geloven. Een andere reden voor de afnemende populariteit van functional foods is smaak. De smaak van de functionele goederen mag niet minder zijn dan de smaak van een regulier product. Ongeveer 25% van de Nederlanders meende dat functional foods uitgevonden waren door reclamemakers en geen bijzondere eigenschappen bezaten. Zo`n 40% noemde het verrijken van levensmiddelen `overbodig`, terwijl 30% zich zorgen maakte over de `side-effects`. De enige groep functional foods die het goed blijft doen is zuivel.
Reacties 0