Consumenten vertrouwen functional foods niet

Functional foods kunnen hun grootse toekomst vooralsnog niet waarmaken. De eerste functionele artikelen zijn voornamelijk vanwege `wantrouwen` alweer uit de winkels verdwenen. Volgens de Belgische onderzoeker Wim Verbeke heeft de consument behoefte aan persoonlijke geruststelling. `Aan de ene kant vragen consumenten zich af of producten wel werken, aan de andere kant zijn ze bang voor eventuele nevenwerkingen.` Hij denkt niet dat grootschalige reclamecampagnes de sleutel tot een nieuw succes vormen, want dat zou nog meer wantrouwen kunnen aanwakkeren. Verbeke stelt dat fabrikanten middels voorlichting meer gebruik moeten maken van artsen en dietisten, mensen die consumenten wel op hun woord geloven. Een andere reden voor de afnemende populariteit van functional foods is smaak. De smaak van de functionele goederen mag niet minder zijn dan de smaak van een regulier product. Ongeveer 25% van de Nederlanders meende dat functional foods uitgevonden waren door reclamemakers en geen bijzondere eigenschappen bezaten. Zo`n 40% noemde het verrijken van levensmiddelen `overbodig`, terwijl 30% zich zorgen maakte over de `side-effects`. De enige groep functional foods die het goed blijft doen is zuivel.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!