Supermarktgigant Tesco gaat de concurrentie aan met Britse banken. Nog dit jaar wil de retailer dertig banken hebben in zijn filialen.
De twee sterkste retailmerken van Nederland, Albert Heijn en HEMA, zijn niet van plan bankdiensten aan te bieden, nu het vertrouwen van het publiek in gewone banken is ondermijnd. Dat hebben beide retailers laten weten tegenover het Financieele Dagblad.
Tesco zal in zijn banken in eerste instantie bestaande producten aanbieden, zoals verzekeringen en creditcards. Binnen twee jaar moeten klanten gewoon een bankrekening kunnen openen. Verder wordt gedacht aan het verstrekken van hypotheken.
Volgens retailstrategie-adviseur Hans Eysink Smeets is de stap van Tesco levensvatbaar. “Tesco drijft op zijn merknaam”, zegt hij in het FD. “Klanten weten dat ze waar voor hun geld krijgen en niet worden belazerd. Als supermarkt geniet Tesco ook nog eens het basisvertrouwen dat het zijn klanten nooit bedorven voedsel zou verkopen.”
‘Bankierend Tesco krijgt geen Nederlandse navolging’
Gepubliceerd op 1 april 2009 om 00:00
Reacties 0