Fabrikantenpromoties lijden onder prijzenoorlog retailers
Gepubliceerd op 23 maart 2005 om 00:00
Het afgelopen jaar is er sprake geweest van een daling van het aantal fabrikantenpromoties bij de zogenoemde fast moving consumer goods. Dat is te wijten aan de prijzenoorlog tussen retailers waardoor de budgetten die voorheen werden aangewend voor promoties nu moeten worden gebruikt om prijskortingen te verlenen aan deze retailers. Op dat gebied is de relatie tussen fabrikanten en retailers de afgelopen tijd sterk verslechterd, met als dieptepunt de affaire Peijnenburg - tussen de gelijknamige fabrikant van de ontbijtkoek en supermarktketen Albert Heijn. De prijzenoorlog beperkte zich echter niet tot supermarktsector: ook bijvoorbeeld ziektekostenverzekeraars en financiele dienstverleners deden er aan mee. Zij wisten soms in het nieuws te komen met opvallende promotieacties. Zo behaalden de ziektekostenverzekeraars veel publiciteit met hun besluit om Becel Pro Active producten, die zorgen voor een lager cholesterolgehalte, op basis van een refund te vergoeden. Kledingconcern H&M koos ook met succes voor een originele aanpak: de keten ging een samenwerkingsverband aan met modeontwerper Karl Lagerfeld, hetgeen zorgde voor recordverkopen.
Reacties 0