Europese A-merken verliezen van private labels
Gepubliceerd op 23 maart 2005 om 00:00
De Europese A-merken hebben het moeilijk. In West-Europa zou ik liever in private labels doen dan in merkgoederen voor de consumentenmarkt, aldus Mike Handley, chief executive officer van McBride. McBride is geen kleine speler: Europese consumenten kopen jaarlijks voor 1 miljard dollar (omgerekend) aan huishoudelijke schoonmaakmiddelen, wasmiddelen en haar- en huidverzorgingsproducten van het bedrijf. De boodschap van Handley is dan ook veelzeggend. Ook andere grote Europese bedrijven op de markt voor consumentengoederen, zoals Unilever, Nestle, Danone en L`Oreal, verliezen steeds meer omzet aan private labels.In Amerika is het omzetaandeel van private labels al geruime tijd gestabiliseerd op 16%. In Europa winnen deze goedkope varianten echter steeds meer terrein ten opzichte van de A-merken. De grote merken vechten om ruimte op het winkelschap. De merkfabrikanten proberen nu gezamenlijk een vuist te maken tegen de macht van retailers. Zo biedt Ahold in samenwerking met acht andere Europese fabrikanten het goedkope merk Euroshopper aan. Sommige fabrikanten sluiten deals met retailers, zoals Nestle met Lidl gedaan heeft.
Reacties 0