De detailhandel besteedt jaarlijks 600 miljoen euro aan het opleiden van personeel. Dat blijkt uit onderzoek van Kenniscentrum Handel. Van de Nederlandse retailers biedt 78 procent medewerkers interne opleidingen en trainingen. Dit is drie keer meer dan het gemiddelde van alle Nederlandse bedrijven. Daarbij wordt vooral geïnvesteerd in lager opgeleiden.
De 600 miljoen euro die de detailhandel besteedt aan het opleiden van medewerkers is een optelsom van directe investeringen (geldelijke kosten) van 276 miljoen, indirecte investeringen van 274 miljoen (gederfde loonkosten door opleidingsuren) en de loonkosten van het opleidingspersoneel (50 miljoen).
De detailhandel investeert in 62 procent van de medewerkers. Meer dan een kwart van de bedrijven in de detailhandel gebruikt daarbij vormen van individuele personeelsontwikkeling als zelfstudie en functie roulatie. In vergelijking met landelijke cijfers over alle sectoren is dat veel.
Ook investeert de detailhandel veel in lager opgeleiden. Vooral werknemers met een vooropleiding op mbo, havo of vwo niveau maken kans om verder opgeleid te worden. Een ruime meerderheid van de uitvoerende medewerkers (57 procent) geniet in zijn/haar functie een bepaalde vorm van opleiding.
Gecorrigeerd voor het grote aantal vrouwen dat in de detailhandel werkt, is de deelname aan opleidingen in de detailhandel evenredig verdeeld over mannen en vrouwen. Dit staat in contrast met het landelijke beeld waarin meer mannen dan vrouwen een werkgerelateerde opleiding volgen.
Een samenvatting van het onderzoek is hier te downloaden in pdf-formaat.
Retail investeert fors in personeel
Gepubliceerd op 7 april 2009 om 00:00
Reacties 0