De ‘crisisconsument’ in beeld

Restaurants zijn bij consumenten uit de gratie en zij gaan steeds vaker naar de Lidl of kiezen voor een huismerk. Dat komt naar voren uit onderzoek van GfK, die analyseerde hoe de Nederlander bezuinigt tijdens de recessie. Het onderzoeksbureau bekeek de boodschappen, kledingaankopen en financiële zaken van ruim zesduizend consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat de 'crisisconsument' een doe-het-zelver is. Omdat het vaak goedkoper is je eigen plan te trekken.  

Er wordt eveneens beknibbeld op schoonmaakspullen, cosmetica, deodorant, shampoo en tandpasta. “De mensen die het meest op de kleintjes letten, trekken er door de bank genomen minder op uit dan anderen. Ze zitten voor de buis met de poes of de hond en denken: ik tut me gewoon wat minder op”, aldus Lucien van der Hoeven van GfK.

Uit de studie komt ook naar voren dat op kleding wordt bezuinigd. “Vooral onafhankelijk boetiekjes krijgen het zwaar”, aldus Van der Hoeven. Alleen al in december werd tien procent minder aan mode uitgegeven dan een jaar eerder. Kledingadvies wordt minder belangrijk; we speuren liever op eigen houtje naar een voordelige outfit. “Vrouwen bezuinigen trouwens eerst op de kleding die ze voor hun man meenemen. Sokken bijvoorbeeld en onderbroeken. Pas daarna besparen ze op hun eigen kleding.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!