OPG, de grootste uitbater van apotheken in Nederland, staat aan de vooravond van een aantal belangrijke veranderingen. Marc van Gelder, topman van OPG, heeft het zorgbedrijf zodanig verbouwd dat het nu rijp is voor ‘rebranding’. Als de aandeelhouders vandaag groen licht geven, dan verdwijnt de naam OPG van de gevel en draagt het vanaf morgen de naam Mediq Apotheken.
Met deze nieuwe merkenstrategie wil het management uitstralen inmiddels veel meer te zijn dan een farmaceutische groothandel en groot apothekersbedrijf. “Brede zorgverlening aan de consument staat tegenwoordig centraal bij ons”, aldus Van Gelder. “Zo kunnen we de concurrentie de baas blijven.”
In een interview met Het Financieele Dagblad vertelt Van Gelder dat hij in 2005 als een blok viel voor de retailuitdaging bij OPG. Van Gelder, met ruime ervaring bij Ahold in de VS, krijgt vanwege zijn retailkennis de opdracht meer eenheid te krijgen in de dan al 200 vestigingen tellende apothekersketen. “Het idee was om voorwaarts te integreren. Maar hoe precies was niet duidelijk.”
Een apotheek als winkelmerk ligt niet voor de hand. Maar Van Gelder gelooft heilig in ‘branding’. En in het concept van de apotheek als zorgverlener in een markt met steeds meer concurrentie. Voorzag hij in 2005 dat Mediq de naam OPG zou gaan verdringen? “Je begint met een visie. Daar gaan steeds meer mensen in geloven. Sommige bedrijfsonderdelen staan nu in de rij om de naam Mediq te mogen gebruiken.”
De interactie met verschillende partijen maakt het vak anders dan de gewone detailhandel. “Er is ook meer potentie. Door de vergrijzing is dit een groeimarkt, terwijl retail verzadigd is. En dit is een stuk minder voorspelbaar.”
‘Brede zorgverlening aan consument centraal’
Gepubliceerd op 8 april 2009 om 00:00
Reacties 0