Supermarkten adverteren vooral met kiloknaller industrievlees en zelden met biologisch vlees of vleesvervangers. Dat zegt de Stichting Varkens in Nood. De stichting hield gedurende zes weken de folders van dertien supermarktketens bij en turfde hoe vaak de ketens industrievlees, biologisch vlees en vleesvervangers aanprezen.
Uit dat onderzoekje kwam naar voren dat in slechts twee procent van de gevallen met vegetarische producten werd geadverteerd. Biologisch vlees stond in zes procent van de advertenties.
Dirk van den Broek springt er in het onderzoek uit met relatief veel aanbiedingen voor biologisch vlees. De supermarktketen prees in 23 advertenties biologisch vlees aan. Andere ketens deden dit maximaal vier, twee of zelfs geen enkele keer.
Een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) betwist de conclusies. Volgens haar is het niet genoeg om alleen naar folders te kijken om tot evenwichtige conclusies te komen.''Relatief gezien, qua marktaandeel, wordt er juist meer reclame gemaakt voor biologisch vlees dan voor gewoon vlees door supermarkten.''
‘Nauwelijks reclame voor biologisch vlees’
Gepubliceerd op 14 april 2009 om 00:00
Reacties 0