Nederlanders gaan door de economische neergang meer klussen aan hun fiets en auto. Die trend signaleert winkelketen Halfords, dat de omzet in de eerste maanden van dit jaar zag stijgen.
Halfords, onderdeel van het beursgenoteerde Macintosh, zag de omzet van doe-het-zelf-producten voor zowel de fiets als de auto in de eerste drie maanden met vijftien procent stijgen. De omzet van producten als smeerolie en kettingreinigers steeg bij met vijftig procent. Halfords zag een omzetstijging bij de verkoop van fietsbanden en reparatiesets van bijna tien procent.
“Op kleine reparaties wil de consument besparen”, aldus Mark de Jonge, manager marketing bij Halfords. Volgens hem gaat de omzetstijging niet ten koste van andere aankopen. “Het zijn additionele omzetten.” Wel zijn consumenten veel kritischer geworden, maar Halfords heeft volgens De Jonge in elk segment producten. Hij verwacht dat de hogere omzetten eventuele verloren omzetten van duurdere fietsen of navigatieapparatuur zullen compenseren.
Vorig jaar boekte de Automotive & Telecom-divisie van Macintosh, dus inclusief de ketens BelCompany en Halfords, een omzet van 307,9 miljoen euro, tegen 318,5 miljoen euro een jaar eerder. In Nederland en België zijn 160 Halfords-filialen.
Halfords profiteert van klussers
Gepubliceerd op 15 april 2009 om 00:00
Reacties 0