De crisis lijkt niet van invloed op het gebruik van biologische voedingsmiddelen in Nederland. De consumentenbestedingen aan biologische producten namen vorig jaar toe met 12,4 procent naar ruim 583 miljoen euro. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers in het Bio-Monitor jaarrapport over 2008, dat woensdag wordt gepresenteerd op het jaarlijkse Bio-Congres in De Steeg bij Arnhem. De eerste tekenen voor 2009 zijn volgens brancheorganisatie Biologica en de taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw ook gunstig, zo schrijft de Telegraaf woensdag.
“We hebben daar geen harde cijfers over, maar uit consumentenonderzoeken van de afgelopen maanden blijkt dat er geen dramatische dalingen in de verkoop van biologische voedingsmiddelen zijn waar te nemen”, aldus voorzitter Uli Schnier van de taskforce. De laatste maanden van vorig jaar waren al erg goed. “In het laatste kwartaal van 2008 noteerden we het hoogste groeicijfer ten opzichte van de andere periodes in dat jaar en toen was het toch echt diepe crisis.”
De totale voedselmarkt nam afgelopen jaar met 6,9 procent toe naar 27,4 miljard euro. Daarin groeide het marktaandeel voor biologische producten naar 2,1 procent. Het is opvallend dat deze ontwikkeling over de hele linie zichtbaar is: van vleeswaren en brood tot varkensvlees. Vooral biologisch brood, kip, vleeswaren en eieren worden steeds beter verkocht. Overigens is de verkoop van biologische waar in alle verkoopkanalen zichtbaar. In de supermarkt stegen de bestedingen met ruim elf procent en in de speciaalzaken met 8,7 procent.
Biologisch weer populairder
Gepubliceerd op 15 april 2009 om 00:00
Reacties 0