Nederlandse tuinmarkten hebben het afgelopen jaar drie procent meer verkocht. De omzet steeg tot 4,2 miljard euro. De stijging is vooral toe te schrijven aan een goed najaar waarin meer werd uitgegeven dan in 2007 ondanks dreigende berichten over de recessie. Dat blijkt uit GfK-onderzoek, in opdracht van Tuinbranche Nederland, Plant Publiciteit Holland en het Productschap Tuinbouw.
Ruim 82 procent van alle huishoudens kocht vorig jaar tuinartikelen waarbij bloemen, planten en kaarsen het meest in trek waren. Het grootste deel van de omzet is voor rekening van tweepersoons huishoudens (48,6 procent), gevolgd door alleenstaanden (26,1 procent) en gezinnen met kinderen (25,3 procent).
De tuincentra verkochten vooral meer potten, vazen en schalen (twaalf procent), kerstartikelen (twaalf procent) en tuingereedschap (drie procent).
Tuinmarkten verkopen iets meer
Gepubliceerd op 15 april 2009 om 00:00
Reacties 0