Retail moe van zinloze aangifte

Winkeliers denken na over een aangiftestop bij winkelcriminaliteit. Aangifte doen van diefstal of andere zaken is vaak omslachtig en zinloos, constateert het Platform Detailhandel Nederland.

Onbegrijpelijke aangifteformulieren, lange wachttijden en het ontbreken van vervolgactie door politie en justitie. Winkeliers lopen hier regelmatig tegen aan. De koepelorganisatie waarschuwt dat winkeliers overwegen voortaan geen aangifte meer te doen en vraagt het kabinet maatregelen te nemen.

In 2003 voerden de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken een standaardaangifteformulier van één pagina in voor winkeldiefstal. Maar de politie Utrecht weigert dit formulier en gebruikt er een van acht pagina's, aldus Platform Detailhandel Nederland.

De organisatie beklaagt zich er ook over dat de politie vaak weigert een aangifte op te nemen van een winkeldiefstal die buiten haar regio ligt. Het scheelt de winkelier veel tijd als hij bijvoorbeeld in zijn woonplaats aangifte kan doen. Voorzitter Jan Meerman van de nieuwe koepelorganisatie pleit voor een bewindvoerder die orde op zaken stelt bij de aangifteprocedure van de regionale politiekorpsen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!