De helft van de Nederlanders past zijn uitgavenpatroon aan onder invloed van de economische en financiële crisis. De koopkracht is niettemin hetzelfde gebleven.
Een derde van de Nederlanders is voorzichtiger geworden bij het doen van grote uitgaven, een kwart let ook op de centen bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken dat maandag de campagne 'Blijf Positief' nieuw leven inblaast. Doel van de campagne is om mensen meer grip te laten krijgen op de eigen financiën.
Bijna veertig procent van de Nederlanders heeft op dit moment een lening lopen of staat rood op de betaalrekening. Dat percentage is gelijk aan een jaar eerder. Maar de helft van de mensen die in het krijt staat, zegt daar nu anders mee om te gaan. Bijna een kwart geeft minder geld uit, vijftien procent is voorzichtiger met het aangaan van nieuwe schulden en probeert leningen af te lossen.
Consument past uitgaven aan
Gepubliceerd op 25 mei 2009 om 00:00
Reacties 0