Meer verkopen met geurtjes
Gepubliceerd op 17 juni 2009 om 00:00
Tijdens het marketingcongres MarCom 2009, dat twee weken terug plaatsvond in de RAI in Amsterdam, werd het thema geur ook behandeld. “De reukzin is het enige zintuig dat direct in verbinding staat met de hersenen,” aldus Adam Tasi, directeur van SmartNose, een zusterbedrijf van de Amersfoortse zintuigenspecialist Senta. “Hierdoor zijn geuren het best bruikbaar om herinneringen op te halen en emoties op te roepen bij klanten of medewerkers.”
Uit een Duits promotieonderzoek uit 1996 van de technische en wetenschappelijke hogeschool in Dresden kwam dan ook naar voren dat klanten door bepaalde aroma’s 54 procent langer blijven hangen en uiteindelijk zes procent meer kopen.
Er wordt inmiddels op veel plaatsen met geur gewerkt. Zo worden in de Japanse metro mensen met munt geactiveerd. Ook voorziet ING Bank regiokantoren van een corporate geur, waardoor het vertrouwen in de bank moet toenemen. En bij het Rotterdamse restaurant Ivy word je op het verkeerde been gezet door geuren en gerechten die eigenlijk helemaal niets met elkaar te maken hebben. Ook in mode- en muziekwinkels wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van luchtjes. “Die winkeliers zijn uit op extra verkoop, daar draaien ze niet omheen. Dat garanderen wij niet. We kunnen wel zorgen voor een prettiger omgeving,” aldus Kuyper.
Reacties 0