De recessie dwingt Amerikaanse retailers om te focussen op hun belangrijkste activiteiten. Verliesgevende onderdelen worden stopgezet. Abercrombie & Fitch is bezig met het sluiten van de verliesgevende keten Ruehl. Vrouwenmodeketen Talbots is gestopt met het J.Jill-label.
Volgens analisten is het een goed teken dat ketens zich weer volledig toeleggen op de hoofdactiviteiten. “Retailers beseffen eindelijk dat ze terug moeten naar hun wortels. Het is niet nodig om allerlei concepten in stand te houden die zich op verschillende lifestyles en prijssegmenten richten. Je bent dan niet duidelijk voor de klant”, aldus Marshal Cohen, een analist van marktonderzoekbureau NPD Group.
Een andere trend die sinds de recessie is te zien, is dat retailers steeds vaker kiezen voor merken die populair zijn bij de massa. Dit gaat ten koste van kleine, gespecialiseerde merken die veelal experimenteler van aard zijn.
Retail in VS focust op core business
Gepubliceerd op 7 juli 2009 om 00:00
Reacties 0