Sampling wordt door de Nederlandse consument gewaardeerd en is een effectieve manier om consumenten kennis te laten maken met producten. Een goed uitgevoerde samplingactie heeft na vier jaar nog effect, niet alleen in de beoogde doelgroep, maar ook daarbuiten. Dat blijkt uit een onderzoek van Motivaction in opdracht van DFMA, de branchevereniging voor fieldmarketing, zo meldt Food Holland.
Een meerderheid van de consumenten zegt dat de kans groter is dat ze een product gaan kopen als ze het eerst hebben mogen proeven. Vrijwel alle ondervraagden vinden het leuk om nieuwe producten te proberen. Circa de helft van de respondenten geeft aan dat sampling hun mening over het gesamplede product in positieve zin heeft veranderd. Met name sampling in store trekt potentiële klanten over de streep. Van de ondervraagde non-buyers in store geeft bijvoorbeeld maar liefst 58 procent aan dat het sample hun mening over het product positief heeft beïnvloed. Sampling op straat scoort minder, hoewel nog altijd ruim een kwart van de ondervraagden op straat melding maakt van een positief effect.
Sampling doet kopen
Gepubliceerd op 8 juli 2009 om 00:00
Reacties 0