Modebranche moet ICT-middelen inzetten om jongeren te trekken
Gepubliceerd op 4 april 2005 om 00:00
Bedrijven in de modebranche moeten tegenwoordig veel meer moeite doen om jongeren hun winkels in te lokken dan vroeger. De door internet beinvloede tieners stellen hoge eisen aan `beleving` en zijn niet meer over te halen met een paar discobollen en harde trendy muziek. De jongeren van tegenwoordig verwachten in een hippe modewinkel dezelfde multimediale merkenondersteuning als op tv en internet. ICT kan de bedrijven hierbij helpen en een aantal ondernemingen experimenteert dan ook al met moderne ICT-middelen. Sinds eind 2004 worden deze bedrijven daarbij geholpen door Erik Rickelman, innovatieadviseur voor Nederland Breedbandland (NBL). Een van de innovaties die Rickelman voorstelt is het aanbrengen van interactieve plasmaschermen in de winkels, die zijn aangesloten op het elektronische kassasysteem. Klanten kunnen dan zelf zoeken of een kledingstuk nog op voorraad is of niet en hoeven dan niet te wachten totdat zij geholpen worden door personeel. Ook kunnen op het scherm bijvoorbeeld meteen bijbehorende accessoires getoond worden. Nog een mogelijkheid is het aanbieden van msn of sms via het scherm, zodat de klant vrienden om advies kan vragen of kan oproepen ook naar de winkel te komen.
Reacties 0