Grote merken afwezig tijdens Foodweek
Gepubliceerd op 5 april 2005 om 00:00
Grote merkfabrikanten als Unilever, Friesche Vlag en Campina nemen deze week niet deel aan de Nationale Food Week in de Utrechtse Jaarbeurs. De tweejaarlijkse Food Week telt dit jaar 280 exposanten. Twee jaar geleden waren dit er nog 340. “Dat heeft absoluut te maken met de prijzenoorlog. De relatie tussen fabrikanten en supermarkten is niet al te best. Fabrikanten en supers slepen elkaar vooral voor de rechter”, zegt Ditte Ooms van beursorganisator VNU Exhibitions Europe. De afwezige fabrikanten noemen met name de hoge kosten als reden van hun afwezigheid. “We kijken altijd kritisch naar de kosten. Je presentatief presenteren op een beurs kost tienduizenden euro’s. Unilever kan zijn contacten ook onderhouden zonder beurzen. Voor ons qua kosten veel efficiënter”, aldus een woordvoerder van Unilever in het AD. De beursorganisator gelooft niet dat de kosten de reden zijn. “Ze betalen € 50.000 voor 100 vierkante meter. Dan kun je een behoorlijke presentatie geven hoor. Als je zo’n bedrag afzet tegen advertentiekosten, zijn wij heel concurrerend bezig. Ze hebben zich misschien te veel laten opjutten door de concurrent. De één moest in 2003 een nog grotere stand hebben dan de ander”, aldus organisator Ooms.
Reacties 0