Woonwinkel ziet omzet verdampen

De gemiddelde woondetaillist heeft de omzet in het eerste kwartaal van 2009 met 3,8 procent zien afnemen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008. Alleen verlichtingszaken en tuincentra noteerden een omzetstijging in het eerste kwartaal. Dit blijkt uit Woonzakenmonitor van Van Es Marketing Services.

De helft van de woonzaken werd met een omzetdaling geconfronteerd. Negentien procent van de detaillisten behaalde eenzelfde omzetniveau als een jaar eerder en 31 procent boekte een omzetstijging.

Van de verschillende typen woonzaken hebben alleen verlichtingszaken en tuincentra een omzetstijging gerealiseerd in het eerste kwartaal. De sterkste dalers zijn de keukenspeciaalzaken (-11,5 procent) en de slaapspeciaalzaken (-5,8 procent).

Ten tijde van economische tegenwind worden de woondetaillisten die zich in het hoge prijssegment begeven, het zwaarst getroffen. Het hoge woonsegment noteerde een daling van 6,4 procent. Het middensegment lag ongeveer op het gemiddelde qua omzetmutatie. Het lage prijssegment profiteerde vooralsnog van de situatie en boekte een omzetstijging van 4,4 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!