Vrouwen veranderen hun koop- en selectiegedrag zodra ze moeder worden. Als een vrouw een baby krijgt verandert 85 procent het koopgedrag, 73 procent stelt haar aankoopeisen bij en nog eens 62 procent zegt dat het andere keuzes maakt als het gaat om merken. Dat toont het Amerikaanse onderzoekbureau MarketingCharts aan.
Het bureau deed het onderzoek in opdracht van BabyCenter. Voordat vrouwen moeders letten zij vooral op de kwaliteit van de service, de mogelijkheden van een product en het design. Moeders baseren hun shopgedrag echter op de veiligheid, de kwaliteit en de prijs van producten.
Naar aanleiding van het onderzoek heeft BabyCenter ook zeven moedertypen samengesteld, onder de naam ‘De gezichten van moeders van de 21 eeuw’. De zeven typen zijn: de sociale moeder, de media moeder, de gadget moeder, de maaltijd moeder, de eco-moeder, de dokter moeder en de power moeder.
Een moeder kan meerdere typen in zich hebben. Om de moeder van vandaag te bereiken is het volgens BabyCenter nodig dat je volledig begrijpt hoe zij in het leven staat. “Alleen dan kun je een relatie met haar opbouwen.”
Koop- en selectiegedrag verandert als vrouw moeder wordt
Gepubliceerd op 9 juli 2009 om 00:00
Reacties 0