Consumentengedrag steeds grilliger
Gepubliceerd op 5 april 2005 om 00:00
Discounters floreren, maar ook luxe zit in de lift. Alleen de middenmoot lijkt op sterven na dood, aldus Manager Magazine. Consumenten dragen een pak van H&M en daarbij schoenen van Chanel. Je boodschappen doen bij een discountwinkel getuigt van slimheid, net zoals het reizen met een goedkoop vliegticket. Maar als de eerste levensbehoeften eenmaal zijn gestild, mag de rest, datgene waar je werkelijk warm voor loopt, ook wat kosten. Dus zagen luxemerken als Louis Vuitton en Dior vorig jaar hun winst met zo’n vijftig procent stijgen. Dit extreme koopgedrag heeft verschillende oorzaken. Internet zorgt ervoor dat de consument beter geïnformeerd en dus kritischer is dan ooit. Er komen elk jaar zoveel nieuwe producten op de markt dat de koper zich overvoerd voelt en dus op zoek gaat naar eenvoudige concepten. De stressmaatschappij doet verlangen naar ontspanning; consumptie moet een prettige belevenis worden. Transmateriële consumptie is in opkomst: in plaats van in ‘hebbedingen’ zoekt de consument het in meer gevoelsmatige zaken als reizen en wellness.
Reacties 0